ارزش غذايي کدام سالاد بيشتر است؟


 

نويسنده:دکتر گلبن سهراب/ متخصص تغذيه




 
بررسي‌ها نشان داده است كه ميوه‌ها و سبزي‌ها از روزي که از مزرعه برداشت مي‌شوند تا زمان مصرف‌شان (که به عنوان مثال، يک هفته بعد از آن است) مقدار فراواني از ويتامين‌هاي خود را از دست مي‌دهند.
نکته ديگري که نقش مهمي در کاهش ويتامين‌ها دارد، چاقو خوردن آنهاست؛ زيرا سبب آزاد شدن برخي آنزيم‌ها در ميوه و سبزي مي‌شود که ويتامين C را اكسيد كرده و موجب كاهش اثر آن مي‌شوند. به همين دليل، بهتر است سالاد را تا حد ممکن نزديک به زمان مصرف آماده کنيم. در زندگي شهري خود به خود مقداري از ويتامين‌هاي ميوه و سبزي در اثر حمل و نقل از مزرعه تا شهر و حتي خانه از بين مي‌روند. حالا اگر ميوه و سبزي‌ها برش خورده و در يخچال بمانند، در واقع، سبزي‌اي که خورده مي‌شود ديگر حاوي ويتامين‌هاي مورد نياز بدن نخواهد بود و آنچه مصرف مي‌کنيم تنها فيبر خواهد بود؛ زيرا فيبرها در اثر ماندن از بين نمي‌روند و مصرف‌شان مي‌تواند سبب عملکرد بهتر روده شده و جلوي ابتلا به يبوست و بسياري از بيماري‌هاي ديگر را بگيرد اما هدف از مصرف ميوه و سبزي صرفا تامين فيبر نيست. برخي افراد به سالاد سس اضافه مي‌کنند و آن را براي مدتي در يخچال نگه مي‌دارند.

به اين نکته بايد اشاره کرد که مصرف سالاد با سس يا روغن زيتون اگر در محدوده کالري و چربي توصيه شده باشد، اشکالي ندارد، به ويژه آنکه موجب افزايش جذب ويتامين‌هاي محلول در چربي موجود مي‌شوند، اما همگي اين مسايل وقتي فايده ‌دارد که روغن در حد توصيه شده و سبزي‌ها تازه ميل شوند. روغن و سس‌هاي مايونز تاريخ مصرف دارند و ماندن آنها به همراه سالاد در يخچال سبب فسادشان نمي‌شود، اما شايد متوجه شده باشيد که سالادهاي سس‌زده بعد از مدتي آب مي‌اندازند. اين نشانه ورود ميکروب به سالاد يا فساد و خرابي آن نيست ولي نشان مي‌دهد که ميوه‌ها و سبزي‌هاي داخل سالاد ديگر تازه نيستند و بافت شان در حال تغيير شکل است. پس اگر قرار است سبزي‌ها را به شکل سالاد ميل کنيد، تا حد ممکن نزديک به زمان مصرف و به اندازه همان وعده مورد استفاده قرار دهيد.
منبع:www.salamat.com